Mor & Dotter pysselblogg

Roadtripp

Publicerad 2012-07-24 20:13:56 i Loppisfynd,

mot Rättvik och lite check av olika loppisar. Började på glas och trasmatteloppisen i Rällsjöbo, där fanns nog det mesta i glasväg. Lite dyra kanske för min smak, men väl värda ett besök. Ordning och reda i butiken och trevliga människor. Handlade dock inget.
 
Nästa stopp blev tatillvara i Rättvik, och där var ju priserna helt andra! Ordning och reda även där, jag handlade inget...
 
Stoppet därefter blev en fin liten garn och tygaffär i Vikarbyn, VIK IN. Köpte ett par garnnystan som förhoppningsvis blir en liten mössa eller två till bebisen. Till den affären kommer jag att återkomma till!
 
Därefter for vi till Spader Madame som också ligger i Vikarbyn, där blev jag inte lika imponerad. Lite skitigt och ruffigt, dålig luft, rörigt. I och för sig, där fanns massor av kläder men då bör man nog veta ungefär vad man är ute efter.... Nej, inget ställe för mig.
 
Efter lunch på Moskogen styrde vi nosen mot Insjön och BKs, det var däremot en loppis för mig. Like! Där hittade jag en röd Mazetti burk som jag varit sugen på länge och en porslinsbambi. En sån bambi hade jag när jag var liten, men den föll i golvet... Dessutom åkte det ner ett par notpapper till kommande pyssel i kassen.
 
 
Som avslutning var vi in på Tulavippan i Djurås, också en mycket trevlig affär. Där blev det en till chokladburk från Sonjas, och en trasmatta som jag inte har fotat.
 
 
 
 
 
 
 
Efter en liten tur på åtta timmar var vi hemma igen. Kanske vi tar en sväng neröver nästa gång, Hedemora Avesta....
 
 
 

På kollo!

Publicerad 2012-07-23 16:35:44 i Djur och natur,

Så har då Crille flyttat till fodervärd några månader, det är bara en mil hemifrån så han fick själv gå dit!
 
 
Här kommer han med vikariematte på ryggen. De ser riktigt glada ut båda två!
 
I hagen väntar nordisen Piga, 22 år.
 
Bäst o kolla vad det här är för nåt tänker hon nog. Å Crille ser lite övergiven ut... fast när jag var och hälsade på honom en vecka senare så hade han då inte alls tid med mig heller! Skönt att veta att han trivs, vi får se om jag kan använda min axelled när han kommer hem i oktober.
 
På måndag ska jag röntgas och får då besked om benbitarna har läkt ihop som de ska, känner mig fruktansvärt stel och otymplig i leden. Men det är väl kanske så här det ska kännas.
 

Kviltutställningar

Publicerad 2012-07-23 16:27:20 i Sy & Textil,

kryllar det ju inte direkt utav så här i Dalarna. Men under juli månad så kan du i Östansjö utanför Svärdsjö se lite av detta.
 
 
 
En liten glimt fick ni i alla fall. Men åk dit och se allt! Tror det skulle vara öppet juli ut kl 14-17.
 
Åk genom Svärdsjö, sväng höger mot Svartnäs, kör över bron och sen höger igen mot Östansjö och sedan
ca 2 km så ser du ett gult bönhus på vänster sida. Framme!
 

Jag syr och syr...

Publicerad 2012-07-16 21:05:25 i Sy & Textil,

aa ja syr typ hela tiden, å kul är det. Men det blir väl inte lika mycket sen!
Ett stycke bebistäcke med hjärtan blev klart igår!
 
Och en bläckfisk blev också till igår. Fick inspiration från en grupp på facebook där en tjej gjort en liknande.
 
Och sist en bonad eller ett babytäcke som egentligen inte är helt klart. Nere i hörnet ska jag brodera datum, vikt, längd och namn.
 

Fynd på ingarvets second hand

Publicerad 2012-07-16 21:00:22 i Loppisfynd,

Mitt nya favoritställe är Ingarvets secondhand! Idag fyndade jag retrogardiner som ja ska sy någonting av... Kanske ny klädsel till babysittern eller en klänning till mig själv?
 
Och för ett par månader sedan fyndade jag dessa supersöta brallor :)
Önskar nästan att det vart min storlek på dom!
 
Har hittat många grejor på ingarvet, måndag och onsdag 14-18 har dom öppet. Passa på att besöka ingarvets två andra seconhander också, Ta till Vara och Loppishallen!
 

Snart så

Publicerad 2012-07-16 20:55:05 i Stickning & Virkning, Sy & Textil,

Nu är hon snart här så idag hämtade jag ett lass grejor som blivande mormor har stickat och sytt! Har en känsla av att det blir en liten bortskämd bebis det här.
Först en pippitröja, ja de måste man ju ha så man matchar mormor sen!
Och en söt liten dress i beige och rosa :)
Närbild på de fina knapparna! Har för mig vi köpte dessa i sandviken på syfestivalen, Köpte några jag med så jag lär väl sy något så dom kommer till användning ;)
Och en nyckelpigefilt! Har samma nyckelpiga på en body som jag sydde för flera månader sen! Kommer bli fint tillsammans :)
Söta snuttisar kan man väl inte få för många av? Min favorit är ankan!
Sockor!
Converse! Supersöta :D Onödigt men oooo så gulligt!
Och en body! Den här är inte ny, den har mamma stickat till mig och min syster men syrran var för lång och jag var för fet för den ;) Så nu håller vi tummarna för att den passar den här bebisen!
 
Sen har jag massa fler grejor... Men dom får ni se sen när dom sitter på :)
 

Bebisrummet

Publicerad 2012-07-11 20:48:24 i Hem & Hus,

Nu är det klart, äntligen! :)
 
 
 
Färgglatt blev det iaf! Lite slit lönar sig. Ska väl fixa muren någongång bara men känns inte som prio 1 när man har ett hus fullt med fönster som har tappat all fog -.- Det är bara att sätta igång med det då! Hoppas jag hinner innan Lillan är här!
 

Barnvagnspyssel

Publicerad 2012-07-11 20:41:48 i Sy & Textil,

Hittade ett fint retrotyg här hemma som fick bli ett solskydd och en matchande skötväska. Vad tycks? Passar fint ihop med min Emmaljunga Derby.
Barnvagnshänget sydde jag för ett par månader sedan, Otroligt gulligt men jag tror nog jag får hänga dit någonting mer slittåligt när bebisen börjar riva och härja!
Räknas dessa knappar som retro också?
Solskyddet sätts fast med resårband vid suffletten och med kardborre vid handtaget. Det är med fördel man syr in en grillpinne eller dylikt vid kanten närmast handtaget så det blir lite stabilare! Fint blir det och man slipper göra nån åverkan på vagnen, sen är ett solskydd mycket smidigare att ha med sig än ett parasoll/paraply.
 

Lite bilder från min vilda trädgård

Publicerad 2012-07-11 12:46:35 i Trädgård,

Är man enarmad så är man ju ursäktad för allt ogräs, eller hur? Men nästa år... då ni! Inte går det att klippa gräset heller på grund av allt vatten som kommit ner.
 
 
 
 
 
 
Räddade några pioner i alla fall som fick komma inomhus! Undrar hur han tänkte när han skapade pionerna med deras smala stjälkar och jättelika blommor....
 
 

Lite bilder från Wij

Publicerad 2012-07-11 12:38:00 i Trädgård,

 
 
Jag hade tänkt att överraska min "gamla" kompis M med en resa till Wij trädgårdar med anledning av hennes bemärkelsedag senare i höst. Men pga att jag krånglade till det och skadade mig och inte kan köra bil än så fick det bli en kompromiss.... hon fick köra och därmed blev det ju inte någon riktig överraskning. Trots det så blev det en riktigt trevlig dag på Wij, dessutom fick vi se en del skotrar som Ockelbo plastfabrik ställde ut. Vi hann besöka Ockelbos garnaffär, Magasin 139 som är en inredningsaffär samt träffa vår broderikompis C som bjöd oss på fika och visade sitt vackra hem.
 
Tyvärr så regnade det hela dagen, men som ni vet.... det finns ju inget dåligt väder...
 
 
 
 
 
Vita digitalis stod lite här och där i rosenträdgården.
 
 
 
Å så var det lite skotrar.... väcker lite minnen från ungdomen, eller hur?
 

Å så öppnaden han alla sina portar

Publicerad 2012-07-08 19:39:42 i Allmänt,

och lät monsunen skölja över Stallgården...
 
 
 
 
 
 
2 dm vatten i verkstan, pannrummet, vedförrådet och växthuset.... det regnade så kraftigt att det blev ett baksug vid skorstenen så det började rinna in vatten på vinden....
 
Hela gården översvämmades... vägen har runnit bort... vi kan hålla oss för skratt just nu!
 

Lite kläder!

Publicerad 2012-07-08 12:16:34 i Pyssel, Sy & Textil,

Hittade en stuvbit på myrorna för 10 kronor i fredags! Det räckte till ett par brallor och en hjälmmössa!
Min symaskin tycker dessvärre inte om att sy i strechtyger, då ska den bara jävlas. Men lyckdes tillslut!
Närbild på rumpvolangerna :) Har köpt ett par vita brallor också med volanger på baken. Hur sött är inte det?  
 
Och en bild på stolen! Jag har klätt in dynorna i tygvaxduk, innan satt det någonslags galon på i rött. Men det var slitet och äckligt! Har även bytt bandet, det gamla var trasigt och ihoptejpat, kändes ju inte fullt så kul! 
Ska bara ta bort resterna från klistermärket som sitter där längst ner ;)
 

Babynest

Publicerad 2012-07-08 09:29:02 i Sy & Textil,

Här sys det för fullt! Sydde ett babynest nyss, vet dock inte var mina substitutbäbisar är någonstans annars kunde en av dom ha demonstrerat. Dom  är väl ute och jagar!  Meningen med den här är att det ska bli lite trångt så att det liknar hur det var i magen. Fungerar ju lika bra att ta täcken eller kuddar och bunkra upp runt bebisen men det här ser ju så mysigt ut :) Sen kostar det ju inte så mycket när man gör det själv, att köpa en kostar nog några hundra. Den här är sydd i bomullstyg, men kanske vore mysigare med nått lent/luddigt tyg?
 
Substitutbebisarna gillar nog den här! Dom gillar allt som är Aliens: barnvagnarna,spjälsängen och babyskyddet är favoriterna!
 
Ska ta kort på Viktors gamla barnmatstol också, det är en sån man kan lägga ner så blir det en gunga. Har klättom och fixat så den blev lite fräsch!
 

Gubbar!

Publicerad 2012-07-04 17:47:46 i Trädgård,

Nu börjar jordgubbssäsongen på riktigt för oss. I söndags var skörden 2 liter, idag var den 5 liter :) Mumma!
 
 
Så nu blire pannkaka med jordgubbar och grädde! Och finns det nått som hon inne i magen verkligen gillar så är det våfflor och pannkaka :)
 
Här är hon! Det syns inte att jag om en vecka bara har en månad kvar... om magen inte skulle växa enormt mycket nu sista tiden! Vi (jag och mamma) var på ultraljud idag och hon väger nu nästan 2,6kilo! Några gram mer än medel :)
Mormors älskling som ligger där inne! ;)
 

Lite fint i trädgården

Publicerad 2012-07-03 11:05:30 i Allmänt,

Hittade lite smala dräneringsrör uppe på vinden som fick bli en fin liten rabatt. Vi var tvugna att elda upp granhäcken på gräsmattan vilket lämnade en stor askhög. Med en liten rabatt ser det inte lika förjävligt ut iaf :)
 
 
 

Sytt lite mellan regnskurarna

Publicerad 2012-07-01 20:39:46 i Allmänt, Sy & Textil,

inte går det fort när man har en trasig arm... men en väska blev det. Mönstret är Quiltbitens Hoboväska, jeanstyget kommer från Swelogent och broderiet har jag glömt i dagsläget, men fint är det med lite överblommade maskrosor, eller hur?
 
 
 
 
Imorgon ska den invigas, då ska jag ut på "luftning" med mina stickkompisar. Vi ska till Bollnäs och Mobackes och till Kilafors och kolla in Garntjänst som tydligen ska stängas??? Men vi har kollat med COOP som ligger mittemot och de säger att de har öppet imorgon, så vi håller tummarna för det!
 
MOR
 
 

Rabarber!

Publicerad 2012-07-01 20:33:43 i Allmänt, Hem & Hus,

Vi tyckte det var dags att göra slut på alla rabarber...
 
 
sagt och gjort, vi slog av allt som fanns i ståndet...
 
Sen blev det koka av, sex brukar marmelad som vi smaksatte med citron och kardemumma - mums! Några fick lime och ungersk saffran.... hm, tror någon blev lurad där i Budapest för det varken smakade eller luktade saffran... eller blev gult..
 
 
Dessutom blev det 15 härliga flaskor med rabarbersaft. Så nu är alla rabarber slut och vi får vänta tills det kommer upp nya!
 
 
MOR och DOTTER

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela