Mor & Dotter pysselblogg

Nakenfis!

Publicerad 2011-11-28 18:48:04 i Pyssel,



Svärfar/farfar har byggt varsin granbock till oss.... men påklädningen får vi fixa själva!

Å det går ju inte an att vara nakenfis när man är en julbock!



Såja, nu börjar det likna nåt!



Klara!  Nästan, det ska ju på lite pynt också. Vi har inte riktigt bestämt oss för hur de ska se
ut i år. Förra året hade mors en guldsprayad kotte runt halsen som en viss systerdotter gjort... hm
få se vad det blir i år då...

     

Bor man i Mumindalen, eller?

Publicerad 2011-11-28 18:39:17 i Hem & Hus,







så kom då äntligen snön! På bara en timme sjönk temperaturen från 8 plus till ett par minusgrader!

Har den kommit för att stanna tror ni? I så fall måste jag ringa hovslagaren och beställa vinterskor och
snösulor till Crille, för idag gick det inte att rida. På vägen var det för halt...har bara broddar i bakkant
på skorna och det räcker inte. Rida i skogen gick inte heller för snön bygger på inne i hovarna, så vi fick
gå hem igen...

Men vackert är det!

Tidigt i morse

Publicerad 2011-11-26 18:08:04 i Loppisfynd,

satte jag mig i bilen och styrde mot ABB Arena i Västerås för att kolla in en skrotmarknad. Som tur var hade jag lämnat mina shoppingkompisar hemma... så fynden var mina! Tur för mig också att jag inte hade en aning om hur halt det var förrän jag nästan var framme Salbohed.... då hade jag nog stannat hemma idag!



Bland annat denna CAP-burk som var ett riktigt kap, 80 kr för en stor plåtburk i den storleken. Ännu roligare blev det när jag såg att den var märkt i locket med Fru Märtha, eller Martha, Rostberg, Stockholm. Undrar vad hon använt sin burk till???

Kaffeburken har jag heller inte sett förut, 50 kr för den vackra patinerade burken...mmmm.



Jag hittade även en "tvåmidjare" Ittala-ljusstake till min samling. 100 kr för en signerad tvåa är inte illa.



Det här uppläggningsfatet slank också ner i väskan, Gustavsbergs Gourmet...har heller aldrig sett tidigare.



Å så dessa handmålade glöggmuggar, 30 eller 40-tal? Äldre? Vet ej, men vackra är de.



Fast ärligt talat så vet jag inte om jag törs servera glögg i dem....det får nog möjligen bli lite saft!



6 st för en 200-hundring.

Nu ska jag kila över till svärmor och käka tårta och dricka glögg och fira hennes födelsedag och advent. För i morgon när det är advent är jag med min andra "familj"!

Trevlig advent alla där ute!

Provade ett nytt recept

Publicerad 2011-11-24 18:23:27 i Pyssel,

på saffransbröd idag. Vi brukar inte baka vanliga traditionella lussekatter i vårt hus för vi tycker att de oftast blir lite tråkiga och torra. Så i år blev det snurror i långpanna med kanel, rivet äpple och mandelmassa. Mums!



Snabbt och enkelt!

Tyvärr så hann jag ju inte först med att visa mitt julpyssel...julgranspyntet, men här kommer det:



Pepparkaksformarna köpte jag på Anderssonskanskalle i Leksand, de är så fina när de är lite
patinerade. Sen var jag in på Nordstans nytt och begagnat och handlade ett par pärlhalsband för
5 kr st som jag klippte sönder och dekorerade med. Billigt och roligt pyssel!



I Leksand köpte jag även dessa handskrivna notpapper som jag hängde i mitt "fönster" i trappan, tillsammans med snögubbarna och herr och fru pepparkaksform!

Nu ska jag sätta upp julgardinerna i köket och börja plocka fram lite ljusstakar och sånt...det sägs ju att det är första advent på söndag...

Bildbomb!

Publicerad 2011-11-23 20:33:10 i Pyssel,

Nu har jag pysslat lite julpynt. Köpte lite pepparkaksformer när vi var i leksand och hattifnattarna köpte jag på Ittala Outlet.
Ska hänga dom i granen sen!

Leksand

Publicerad 2011-11-21 17:30:56 i Pyssel,

idag igen. Men denna gång privat med mina shoppoholic-kompisar. Vi besökte en fantastiskt rolig affär om man gillar gammalt, begagnat och charmigt...Anderssonskans Kalle, gamla möbler, kläder och prylar. Ja, en del nytt också.

Just nu var det mycket mycket julsaker!



Allt var mycket dekorativt upplagt i butiken, en fröjd för ögat



Kolla in pyntet i granen



Naturligtvis fick jag en del inspiration, bland annat så köpte jag gamla pepparkaksformar
och ska försöka mig på att tillverka såna här

                    

Och så fick jag idéer till hur jag ska dekorera ljuskronan som jag köpte på Mobackes i Bollnäs
förra året



Undrar var jag har närmaste lärkträd....jag måste ha kottar...



Kommer ni ihåg de här? 70-talets Panduro-pyssel.... såna måste man ju göra till jul!

Hursomhelst, jag kan rekommendera ett besök i denna affär, och du som bor i närheten av
Leksand - hon ordnar julpysselkvällar också!

Miss Missan

Publicerad 2011-11-19 14:25:53 i Allmänt,

Våran katt gillar tydligen kassar! Känner igen detta från någon annan katt... hmm... Kan det vara Lotta? Fast hennes grej är mest små skokartonger!

Sushi och bloggfix!

Publicerad 2011-11-19 07:33:40 i Allmänt,

Tänkte fräscha upp bloggen lite, så det kan vara lite kaos nu ett tag. Så länge bjuder jag lite bilder på när jag laga sushi. Blev helt okej!

Julpyssel

Publicerad 2011-11-17 20:03:46 i Pyssel,

Eftersom jag är en sån hårt arbetande yrkeskvinna så måste jag vara ute i god tid med mina julförberedelser... eller var det bara för att det var en sån vacker kall och gnistrande dag, så jag drabbades av lite jullängtan när jag red i skogen? Hur som helst så var det som rena julkortet att rida genom Nyhyttsskogen idag.



Plockade in lite lingonris och pysslade ihop ett par kransar till ytterdörrarna samtidigt som jag lyssnar på Kepplers senaste, Eldvittnet. Rekommenderas!



Inte så lätt att fota i "mörker"!

Imorgon blir det Leksand och föreläsning i Personal, arbetstid och ekonomi - metoder och modeller för att räkna på hållbar bemanning..........hm.

Hipp hipp hurra!

Publicerad 2011-11-14 18:34:37 i Hem & Hus,

Imorgon den 15 november är det exakt 20 år sen detta kort togs!



(snyggt skannat direkt ur familjealbumet, jag vet!)

Då fyllde yngsta dottern - hon som inte flydde landet och som är min medbloggerska 1 år!

Imorgon blir hon alltså 21 år! Stort grattis, puss och kram från mamma!

Vi har firat idag, eftersom vi båda har fullt upp i morgon.... så är det att vara vuxen, tyvärr!

Men som hon själv sa idag, nu är jag närmare 25 än 15!

Lovikka

Publicerad 2011-11-14 11:03:15 i Stickning & Virkning,

Har inte stickat med Lovikka sen jag gick i femte klass....sisådär minst 35 år sen (nu vet ni hur gammal
jag är, ha ha!). Men vad roligt det var, en vante - odekorerad - tog ett par timmar... nu måste det helt
klart bli fler!



annars så sitter det mest presenter och julklappar på stickorna just nu, och eftersom
jag vet vilka som läser min blogg..... så blir det väl bilder efter jul!

Så var det fest

Publicerad 2011-11-14 10:59:01 i Hem & Hus,

igen i Stallgården, denna gång för några av alla våra trevliga grannar



Linneduken kommer från Åhléns, den som ligger över liksom prismorna från Indiska.

De vackra Ittala ljusstakarna är dels arvegods och dels loppisfynd. De tillverkas än idag, men
är rätt så dyra så jag brukar kolla efter dem på loppisar. Det är riktigt snyggt att ha flera med
olika antal midjor så här tillsammans. Tyvärr så är det svårt att hitta de som har fler än tre
midjor begagnat.

På menyn för kvällen stod Grekisk pyttipanna med vitlökssås, afrikanskt vin och tyskt öl. Till
efterätt en enkel glasstårta och dajmgodis!

Tack Viktor

Publicerad 2011-11-14 10:53:05 i Hem & Hus,

du vet vad en svärmor vill ha i födelsedagspresent!

En rostig gammal sillhink, som säkert stått i nåt förråd i 30-40 år. Här står den i öppna spisen med ett ljus i, sen får den kanske flytta ut på verandan med lite tallris i... möjligheterna är obegränsade!



såna här presenter kan ju bara ge pluspoäng eller hur?

Vetekatten

Publicerad 2011-11-10 20:32:22 i Sy & Textil,



Sydd av tygrester efter ett mönster från 2005 av Sarah P Jones



Rumpestumpen




I min version fick magen en dragkedja istället för kardborrband som mönstret
föreskriver. Inuti ligger en påse fylld med vete, den är lätt att ta ur och lägga
i micron på värmning!

Mor och Dotter har bakat

Publicerad 2011-11-10 20:24:32 i Hem & Hus,

pepparkakor....nån måste ju börja så det blir nån jul nån gång, eller hur?



I år gjorde vi en fyrdubbel deg...




massor av formar har vi samlat på oss genom åren.



Rent och snyggt innan man börjar...




Sen bakade o bakade o bakade vi...



Såå...efter 3 timmar och cirka 50 plåtar var vi klara!



Detta är hälften av resultatet som nu ligger på vedspisen på tork!

Syfestivalen

Publicerad 2011-11-08 15:39:03 i Sy & Textil,

som god bloggsed kräver, visa upp vad du handlade på syfestivalen! Här är min "hög"!



Massor av härliga garner, som ska bli tröjor, vantar och mycket annat. Kan inte avslöja allt
eftersom det närmar sig jul. Endast en liten tygbit blev det denna gång, men å andra sidan
så hittade jag ett gäng fina knappar som ville följa med hem!

Lite fest

Publicerad 2011-11-08 15:35:54 i Hem & Hus,

har vi hunnit med också, för att fira våra födelsedagar mor och dotter.

Naturligtvis så bjöd vi in hela tjocka släkten.



Vi bjöd på hemlagad smörgåstårta i tre varianter, kött, räkor och kyckling.



och till dessert, glasstårta, brownies, strösselkakor och choko-pops!



och tydligen så var det gott för det mesta försvann!

Sy-LAN

Publicerad 2011-11-08 15:29:16 i Sy & Textil,

tillsammans med tre härliga sytjejer, ingen energidryck dock...





I tio timmar en torsdag träffades vi och sydde och sydde. Ett gemensamt projekt var Glade-väskan.



Inte världens bästa bild, men här ser ni resultaten!

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela