Mor & Dotter pysselblogg

Silvermedalj

Publicerad 2011-06-27 19:43:38 i Allmänt,

får jag i morgon! Då är det 25 år sen vi gick till rådhuset i Falun, se så glada vi såg ut!



Så såg man alltså ut när man var 22 år........ inte har man ändrat sig
speciellt mycket.....eller?

Trevlig midsommar!

Publicerad 2011-06-24 10:33:50 i Trädgård,

på er allihop vill jag säga med en trädgårdsbild



det är väl bara o glömma att man skulle kunna sitta här och äta idag.
Jämngrått är det på himlen, regnet hänger i luften och det är nog bara
12 grader.......brrr. Svensk midsommar!

Ha det gott!

Nu ni...

Publicerad 2011-06-20 12:39:03 i Inredning,

är det nära.......snart behöver jag inte utedasset och trädgårdsslangen längre!

I helgen har grabbarna jobbat på rejält





men, när jag kom hem nu på morgonen efter jobbet så är det INGEN HÄR!
(Kanske man inte kan begära så mycket när de jobbat hela helgen)

Hoppas de kommer lite senare.......för snart är det midsommar och då blir
vi ett antal personer i huset. Vore minst sagt kul med lite WC dåååååååå

Men det bästa av allt var att cirkelsågen var väck från altanen - så nu ska
jag städa och göra lite sommarfint där.

Vi hörs!

Med lite sorg i hjärtat

Publicerad 2011-06-20 12:29:14 i Allmänt,

tog vi farväl av vår cabriolet, den rullar numera i Bollstabruk och vi hoppas att Bylund
tar väl hand om den.



Ni som undrar...såna här bilar finns inte på riktigt, det är maken som själv har byggt den
han är bilmekaniker och bilbyggare nämligen.......och en ny är redan på G i verkstaden!

Stickträff

Publicerad 2011-06-20 12:26:02 i Stickning & Virkning,

har vi också haft, och detta är vad vi gjorde.........



ja, ni skymtar väl ett par stickningar också. Utomhus stod regnet som spön i backen, men
inne i Maggans mysiga sommarstuga hade vi det jättetrevligt. Bland annat smidde vi planer
på att i juli åka till Dala-Floda och besöka Wåhlstedts ullspinneri. Det ska roligt.

På kvällen när jag kommit hem så stickade jag i alla fall klart bakstycket på pippitröjan.



Här har det varit

Publicerad 2011-06-20 12:21:04 i Loppisfynd,


fullt upp som vanligt, har blandat annat ökat på mitt förråd av burkar



På min för tillfället favoritloppis hittade jag denna för 50 kr och de andra för
20 kr styck. Helt ok!



En rund, ganska stor och söt kakburk



På locket på denna står det Linköping och i botten Linköpings kafferosteri. Är det
nån som vet - sålde man kaffe i plåtburkar förr? De jag själv kommer ihåg från
60-70-talet var de där stora runda Gevaliaburkarna, men då följde det ju med ett
plastlock för att kunna hålla tätt. I dessa burkar kan det ju inte ha varit så mycket
arom kvar om de nu innehöll kaffe från början....



På samma loppis hittade jag denna härliga korg också, hela 45 cm hög och
en midja på 140 cm!



så nu måste jag ju handla lite garn och fylla den med, eller hur?

En man kom fram till oss på loppisen och påstod att korgen hade tillverkats
på Säters sjukhus av en annan man som var intagen där. Han påstod att mannen
gjorde en om dan. Inte vet jag, men storyn var kul!

Köket

Publicerad 2011-06-19 19:14:11 i Hem & Hus,

Nu är köket kaklat och målat så nu är det bara lite småfix och golvbyte kvar! Men tänkte redan nu bjuda på lite bilder från köket. Innan kakling:
Under Kakling:
Lite smakprov:

Burkar

Publicerad 2011-06-19 19:10:24 i Loppisfynd,

Efter ett besök med föräldrarna i säterdalen så blev det många plåtburkar i mitt skafferi!
Gäller bara att komma ihåg vad som är i vilken burk!
Sedan när jag och Viktor städade hittade vi dessa burkar! Jag blev överlycklig!
(Dålig bild men grymt fina burkar!)
Vi var också häromdagen till TaTillVara och inskaffade några snygga flaskor som vi ska ha saft i, hittade några till likadana hemma plus ett tjugotal konserveringsburkar! :)

Nu är det bara för snickarna att återvända

Publicerad 2011-06-14 16:39:16 i Inredning,

och göra klart...



för nu är mattläggarna klara med sin bit, som ni ser så saknas innertaket.



lite dörrfoder och inklädningen av fönstren.... o sen alla saker!



Golvmattan ser man strukturen i, men mattan på väggen har mönster vittivitt så det
kommer man väl knappast att se när alla saker är på plats.

Nu äntligen ser jag i alla fall en ände på campinglivet vi levat i i snart fyra veckor!

Rabarbermarmelad

Publicerad 2011-06-13 15:57:24 i Mat & Bak,

Det är bra att rabarbern kommer så tidigt och aldrig tar slut. Då kan jag exprementera! Det gör ju inget om man skulle misslyckas, finns så mycket rabarber så att den tar inte slut! Och jagmåste ju öva upp mina husliga egenskaper till alal hallon, jordgubbar, krusbär, vinbär, körsbär, plommon och äpplen kommer! Inte långt kvar :D
Här är resultatet! Så nu är det iaf bara att hoppas på att den stelnar lite granna, om inte så är det bara för mig att vandra ut i trädgården igen för att hämta nya å börja om!

Shoppat

Publicerad 2011-06-12 19:14:11 i Inredning,

Var iväg till svärföräldrarna och shoppade idag, billigt och bra! Hittade bland annat en hylla som fick ta plats i växthuset.
Och en som fick stå i vardagsrummet så saker slipper ligga på golvet!
En söt "liten" blomma fick också följa med tillsammans med en pedistal.
Hittade också en ursnygg gungstol! Kanske byta färg på den?
Sist och minst en till plåtburk! :)
Det var nog allt tror jag :) Nu ska jag ta och sy ihop väskan som allt material medföljde till i den här boken som jag fick av mamma i examenspresent!

Lite trött efter allt

Publicerad 2011-06-12 15:46:34 i Trädgård,

studentfirande så har jag idag bakat kanelbullar



några påsar har jag delat ut till mina grannar. Alltid lika uppskattat, hoppas att
nån tänker på mig också när jag blir gammal.

Sen har jag varit till Staberg och handlat plantor på deras växtbytardag, massor
med fina växter till nästan ingen peng alls.



allt i denna korg, totalt 7 plantor gav jag 120 kr för



o denna underbara jordärtskocka kostade 40 kr



plus lite annat smått och gott, bland annat en Digitalis som visst ska blomma
i gult.

Nu hoppas jag att solen kommer tillbaka så jag kan fortsätta måla mina trädgårdsmöbler!

El burko

Publicerad 2011-06-09 12:59:23 i Loppisfynd,

Skulle visa lite bilder från trädgården idag... men det ville inte kameran! Så jag måste ladda den först. Såg att mamma skrivit om den plåtburken jag fyndade så jag slänger upp en halvtaskig webcambild på den här.
Gräslig och ASSNYGG! :D

Lite bilder från min trädgård

Publicerad 2011-06-09 12:38:45 i Trädgård,

I ett ogenomtänkt ögonblick så lovade jag några av mina kompisar att vi skulle
ha en liten trädgårdsvandring i min trädgård. Så nu gäller det att jag ligger i
och rensar.



Här syns mitt största grönsaksland längst fram, bortom det till höger ytterligare
ett grönsaksland och det till vänster innehåller perenner som står där i avvaktan
på en mer permanent plats. Längst vänstra kanten syns en lång perennarabatt.
Just nu är det mest iris, allium och vallört som blommar.

Till höger, lite utanför bild finns det två jordgubbsland...eller jag kanske ska säga
kvickrotsland....där har jag en hel del jobb framför mig. En fjärdedel har jag i alla
fall gjort!



Vad tycke ni om mitt stilleben? När jag skänkte bort mitt förra växthus
så blev den här tanken över, tycker nog att den pryder sin plats!



Här till vänster syns mina andra två grönsaksland...mycket grönsaker blir det!

Sen ser man växthusen och en liten rondellrabatt, där jag satt fyra störar till
några humleplantor som jag fått av syrran för många år sen. De är väldigt envisa
och vill inte gärna snirkla sig runt störarna... vi får väl se vem som vinner!



Jag har ca 40 små syrenplantor som jag drivit upp från frö, för att låta
moder natur vattna dem så ställde jag ut dem från växthuset runt
rabatten istället!

Det var en liten bit av trädgården, den del jag kallar köksträdgården.


Loppisfynd

Publicerad 2011-06-09 12:17:42 i Inredning,

En fin emaljhink som jag betalde 50 kr för (såg en likadan senare på en annan loppis, där ville de
ha 180 kr), den innehåller numera kattmaten!



på samma loppis hittade jag denna fina smörbytta för 100 spänn!



Dessutom fyndade jag två Uppsala Ekeby fat för en tjuga! Nu är det bara
kopparna som fattas, ha ha...man är nog inte riktigt klok!



På samma loppis hittade dottern en fin plåtask, har ni tur så kanske även den
dyker upp här.

Aj!

Publicerad 2011-06-09 12:03:35 i Djur och natur,

Flög in i fönstret och dunkade i huvudet. Tur att man är en hackspett och att
ingen av husets katter hann se mig!



Det är så rörigt i mitt hus

Publicerad 2011-06-09 12:01:14 i Inredning,







och fult



Jag tror aldrig jag har längtat så efter att få städa! Har lite svårt för sånt
här kaos...

Men nu har i alla fall mattmänniskorna kommit och börjat spackla



imorgon lägger de golvmattan och på måndag blir det väggarna.... så kanske kanske jag har ett
badrum till nästa helg! Jippi!

Kök och Rabarber

Publicerad 2011-06-07 13:25:02 i Mat & Bak,

Rabarber i mängder! Jag redan gjort en paj, fryst in en del och gjorde saft igår. Ska nog göra lite marmelad också när jag endå håller på, finns hur mycekt som helst! :)
Håller på och renoverar köket lite också... fast just nu är det KAOS!
Kommer bilder sen när det är klart!

Fint besök

Publicerad 2011-06-06 10:05:18 i Allmänt,

har vi haft här på Stallgården! Utflugna barn som mellanlandade för att smaka på mammas
kalops!



Från vänster "svärsonen" Victor som bygger så fina växthus av gamla fönster, medbloggerskan Ellinor, norska
kompisen Lisa och emigranten Åsa.

Undrar vart mina små bebisar tog vägen? Tycker de nyss var här.......hm, och förresten vad är det för tant jag ser i spegeln på morgnarna.......

Växthuset!

Publicerad 2011-06-03 15:08:13 i Trädgård,

Fick "några" gamla fönster av mamsen (Läs: mor).
Mina tomatplantor fick äntligen komma ut!
Huset ska självklart målas också! Nå förslag på färg? :)

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela