Mor & Dotter pysselblogg

En hälsning från hästhagen

Publicerad 2012-12-31 13:04:00 i Djur och natur,

så här på årets sista dag. Numera är de fyra stycken i hagen sedan en av inhysingarna flyttat, jämna par och lite lugnare!
 
En ville inte vara med på bild, trots att jag lockade med morötter. Jag har inte suttit upp på Crille än sedan olyckan, armen är nog läkt nu men jag har ännu ingen kraft i den och full rörlighet får jag nog aldrig... Kloka människor runt om mig säger att jag inte ska rida mer och så är det nog. Jag är nog för klumpig... och det finns ju så mycket annat som är roligt att göra och som inte innebär så mycket risker. Synd på en så go häst!
 

Hyllan i köket

Publicerad 2012-12-30 12:59:00 i Hem & Hus,

 
Gammalt och nytt i en salig blandning, tomten till vänster är nästan 50 år och den till höger kanske 10!
 
 

Loppisfynd

Publicerad 2012-12-29 12:56:00 i Loppisfynd,

har det ju blivit. På vår resa innan jul, när vi bland annat var till BKs i Insjön - en av mina favoritloppisar, så hittade jag bland annat denna fina ljusstake från 20-talet. Märkt Ahrneberg före hela 49 kr. Såg en liknande i en antiktidning som var värderad till 300 kr!
 
 
Dessutom fyndade jag denna trevliga blomkruka för 30 spänn!
 
 

Rådjurssamlingen

Publicerad 2012-12-28 12:47:00 i Loppisfynd,

växer, sakta men säkert
 
 
Visst är de söta när de står så här, stela och i porslin.... men när de röjer i trädgården och käkar tulpanknoppar - då har man en annan åsikt =)!
 

Till dig som undrade om det blev nåt julpynt

Publicerad 2012-12-27 12:36:00 i Hem & Hus,

här på Stallgården, kommer det lite bilder nu
 
 
 
Det var julgranen det! Den står i vår stora hall, där vi för övrigt även firade lilla julafton vid långbordet.
 
Julpyntet köpte jag på rean förra julen, foten är från Rusta - tung som attan och mattan har jag sytt själv i lappteknik!
 
 

Det kom en jul emellan

Publicerad 2012-12-26 12:36:24 i Hem & Hus,

Men innan dess så samlades två tjocka släkter och flera vänner i fina Vika kyrka,  massor med snö och lagomt kallt gjorde att det såg ut som ett julkort! Å vad gjorde vi där då?
 
 
Jo, vi döpte en liten flicka, Lilja Ingrid Elisabeth!
 
 
En jättefin akt, faster Tina läste dikt och moster Åsa sjöng och spelade... och Lilja var glad hela tiden!
 
Efteråt var det gofika och presentöppning i sockenstugan intill kyrkan.
 
 
 

Barn, mamma, mormor loppistur!

Publicerad 2012-12-18 16:46:49 i Allmänt,

Idag blev det en loppistur till BK's i Insjön, Rasta och fynda i Duvnäs och rödakorset däremellan! Det resulterade i en helkasse med grejor för min del, och någon annan hittade två bambis till sin samling!
 
Dagens fynd gick allt som allt på ca två hundralappar!
Mest nöjd är jag över brickorna, som jag hittade på två olika ställen, och plastburken med hjärtan på förståss! Kan verkligen rekomendera röda korset i gagnef, billigt billigt billigt. Den stora plastburken med blått lock, kaffeburken, grön+orange bricka, julgranskulor + två par brallor och en dreggelscarf till min bääs för 40 spänn :)
 
Den här skönheten sov nästan hela shoppingturen!
Var tar all tid vägen? Hinner inte blogga... Och efter nyår börjar jag jobba igen... ännu mindre tid? Uhh

Mina julburkar

Publicerad 2012-12-16 10:34:00 i Hem & Hus,

måste bara visa mina fina julburkar...
 
 
Ju rostigare, ju skruttigare - desto vackrare, eller hur?
 
 
 
De kunde verkligen designa burkar förr!
 
Avslutar med en bild på spiskåpan till öppna spisen i köket, så här ser den ut just nu!
 
 

Lite broderat

Publicerad 2012-12-15 10:19:00 i Sy & Textil,

har det också blivit, några söta ugglor till exempel
 
 
och en God Jul vimpel, lite svår att fota så det blev flera bilder istället! Ska nog sy några till o ge bort!
 
 
Å imorgon är det Gävle o Broderiklubben!
 
 

Nu har grabbarna kommit ut ur garderoben

Publicerad 2012-12-14 10:15:00 i Hem & Hus,

Hela gänget har samlats!
 
 
Nu var det nog ett par år sedan det blev någon tillökning i snögubbefamiljen, man blir ju lite kräsen ju mer man samlar... o tyvärr, så finns det ju inte så många antika gubbar...
 
 

I vårt hus blir vi uppvaktade

Publicerad 2012-12-13 10:15:28 i Hem & Hus,

av dessa godingar en sån här Lusse-morgon!
 
 
Visst är de sköna? De påminner om personer i min närhet...
 
 
En liten grupp som är så söt med tomten och den lilla tärnan...
 
 
Lucian till vänster har jag haft länge, gillar verkligen att fötterna sticker fram under klänningen.
 
Hoppas att ni får en riktigt fin Luciadag och att ni kanske får se ett "riktigt lussetåg" också. Här blir det nog lite glögg och saffransskorpor framför vedspisen. Vi har -23 grader i Nyhyttan idag!
 
 
 
 

Det är nåt visst med julkaktusar

Publicerad 2012-12-11 11:02:00 i Allmänt,

 
 
Tror att det gillade att stå ute i somras, nu blommar de för fullt. Dessa är någonstans kring fem år, de gamla som jag har - 40-50 år är de, de blommade redan i september när jag tog in dem, nån som vet vad som styr blomningen?
 

Lite sytt blev det idag

Publicerad 2012-12-10 18:16:00 i Sy & Textil,

har tillbringat en dag i syrummet istället för att vara ute och frysa! Inget svårt val faktiskt
 
 
Några broderade julkort.... eller var det disktrasor!
 
 
Och ett par halvfärdiga grytlappar, måste handla lite värmetålig vadd att ha emellan!
 
 
och en glöggpåse! Etiketten är designad av Eva Åhlund, visst är den fin?
 

Pysslat

Publicerad 2012-12-08 10:34:00 i Pyssel,

lite i trägården inför vintern...
 
 
Det har funkat bra med min Låt det snöa-skylt!
 

Så var bocken klädd!

Publicerad 2012-12-07 10:30:00 i Pyssel,

Granris i hela köket, men så ska det vara när man klär sina bockar. Tre stycken fick sin beklädnad i år, mor, dotters och farfar/svärfars. Det är han som gjort stommen åt oss. Inte världens roligaste att klä, men mysigt är det med en egen bock!
 
Efteråt blev det lite pepparkakor, ost och glögg förstås!
 
 

På stickorna

Publicerad 2012-12-05 10:18:00 i Stickning & Virkning,

just nu - är faktiskt en hel del. Av en stickkompis fick jag höra att man alltid skulle ha flera stickningar på gång så att inte saknaden blir för stor när man är klar med ett projekt... o det har jag anbelangat!
 
Här är lite av varje, en del julklappar så det blir inga fler kommentarer än så...
 
 

Hur går det för er med julpysslet?

Publicerad 2012-12-04 10:17:45 i Pyssel,

Här har vi klarat av pepparkaksbaket, i år blev det 25 plåtar så det kommer förhoppningsvis att finnas pepparkakor fram till julafton i alla fall!
 
 
Å naturligtvis var Lilja med!
 
Hon ser lite missnöjd ut på bilden, kanske hon hellre vill vara med och baka?
 

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela