Mor & Dotter pysselblogg

Inspiration

Publicerad 2011-10-30 14:58:02 i Sy & Textil,

får man när man tex träffar så många härliga kreativa människor som i Broderiklubben i Gävle.





Denna söta tomteflicka är ett gratisbroderi som jag fick av Berit, det resulterade i ett par
grytlappar. Kolla in öronen på tomten!



Ett par söta kuddfordral till kökssoffan har jag knåpat ihop av texten jag broderade
i Gävle. Det röda "madrasstyget" är väl juligt!



En hel drös med broderade disktrasor....



Så nu börjar det ordna sig med lite julklappar...



Jag hinner sticka också, här en tröja i Drops Eskimå...går fort som sjutton att sticka, men
nu fattas det en rundsticka som måste inhandlas. Visst är det en härlig kreativ röra på sitt
sybord? Håller på att packa inför stundande sydag i veckan, måste göra det i tid eftersom det
blir ännu en intensiv vecka. Åker snart till jobbet, kommer hem måndag em, tillbaka till jobbet
tisdag morgon - hem onsdag em, hovslagaren, sydag, träff med nya projektgruppen på fredag samt
kalas för mig och medbloggerskan, lördag syfestivalen och så jobba igen på söndag morgon... Yeah!

Och sen kommer en ny vecka med en massa ny tid att förvalta!


Aldrig har man väl kunnat skörda

Publicerad 2011-10-30 14:46:47 i Trädgård,

tomater så här sent på året i Nyhyttan, idag den 30 oktober har vi 10 plusgrader! Men nu är det
väl sista versen så jag tror jag tar in dem och lägger dem på köksbänken för att mogna.





Om en sisådär fyra månader så står man väl och petar ner nya tomatfrön...

Efter en långtur

Publicerad 2011-10-30 14:09:03 i Djur och natur,

runt sjön Klingen på sisådär ett par timmar, så blir man så här svettig...



Loa



Crille blir också väldigt svettig medans Vira klarar sig bra. Här är det godisutdelning!





Flick har fått syn på nåt.



Yes, en ny hörulle är på ingång!




Alle man till foderhäcken. Ser ni vad lerigt det är i hagen? Inte roligt när man har en
ljus häst som Crille. Undrar varför hans färg heter black på hästspråk, är det månne
för att han rullar sig och blir just black?



Å så blev det äntligen middag då. Foderhäcken var inte gratis men en väl investerad
sak, dels går det inte åt så mycket hö som hästarna annars slänger runt på backen och
dels så är det ganska så lugnt vid utfordringen...alla har sitt lilla "bås".




Tack för ridturen matte!

En sanslös helg är till ända

Publicerad 2011-10-24 18:47:09 i Sy & Textil,


Kl 8.30 i fredags åkte jag hemifrån, först hade vi träff i stickgruppen - kameran kom
tyvärr aldrig fram... sen jobbade jag, hem och sov, till jobbet på lördagen - länsdans -
skitkul - hem kl 00.30 på söndag morgon... 11 grader varmt! sov och så till Gävle
på broderiträff hela dan... sen tillbaka till jobbet och jobba natt...slutade kl 10 på
måndag morgon! ha ha




en av mina viktigaste dagar i månaden är att åka till Gävle och träffa mina kompisar
i broderklubben. Sanslöst.




Alla är glada, tokiga och trevliga, bjuder på sig själva... ja det är en sån dag man
inte vill missa bara...



Vi broderar, de som har simultanförmåga stickar medan maskinerna syr, snackar,
skojar, delar med oss och har jättetrevligt för en stund



ibland hittar man såna här fina saker bland alla maskiner....
Inga-britt är upphovsmakerskan!




Vi broderade allt möjligt, en tendens är att julen börjar närma sig... lite julanknytning
både här och där




Änglar i lace, de är så vackra!

Oj, vad det är roligt att fylla år!

Publicerad 2011-10-24 18:31:28 i Allmänt,

I två veckor har detta paket legat på min köksbänk och väntat på denna dag. Det är ett
paket från en av mina favoritaffärer i Trondheim - Kremmehuset.




Inköpare är Åsa, en fullträff - en sån här box har jag gått och sneglat lite på ett tag
få se vad jag ska fylla den med. Kanhända så kommer den att sättas upp på väggen....




Från yngsta dottern - medbloggerskan - fick jag ett fint kort med en bild på mig!

Inuti stod det grattis mamma önskar dottern som inte flydde landet.....hm




Även hon vet vad en mamma tycker om. Jättesöta porslinsburkar från en annan
favoritaffär - Indiska. Min första tanke var att jag skulle ha kaffe i den ena.... men med
tanke på vilken kaffetant jag är så är den nog lite liten.




Lite dåligt fotoljus i höstmörket.

Av min bästa kompis Marie fick jag ett halsband som jag också önskat mig, kulla som man är!

Marie...jag har fått många avundsjuka kommentarer idag!



Höstmys

Publicerad 2011-10-20 19:51:23 i Allmänt,

 
har man inte riktigt tid med just nu.

Äntligen slut på älgjakten är det i alla fall så man kan rida hursomhelst i skogen igen, annars så är det kyla och mörker som väntar nu känns det som. Har satt upp min fågelmatningsstation som svärfar byggt idag, såg första domherren i måndags - och det brukar ju betyda attt det blir snö...



Men å andra sidan så finns det ju mycket att se fram emot också, i morgon är det stickträff, på lördag länsdans med jobbet och på söndag ska jag till Gävle och träffa alla glada och trevliga människor i broderiklubben!

Ljusstaken och ljuset ovan har jag köpt på Blomsterriket, mossan har jag plockat bakom stallet.

Minisemester

Publicerad 2011-10-20 19:45:14 i Allmänt,

till Tallin med dotter och syster




 
En fin stad, med många kontraster... ingen röd tråd där inte vad gäller
stadsplanering...






Något för uffa kanske!



Lite fina hantverk såg vi, det fanns gott om såna butiker efter turistgatan





Söta nallar




och lite applikationer

Jobbar, stickar, jobbar

Publicerad 2011-10-13 19:27:53 i Allmänt,

Efter en härlig helg med trondianer och andra släktingar så är det vardag igen. Helgen gick i kulturens tecken, bland annat var vi till Sundborn och hälsade på Carl Larsson och hans fru. Vi tänkte även gå ner i gruvan, men... det här är lite kul, som Falubo tror man att det är bara att åka dit... men tji fick vi - det var fullt på visningen. Så istället åkte vi runt och kollade lite på olika former av konst, det var nämligen konstrundan i Falun-Borlänge i helgen. Jag säger bara det - vad mycket duktigt folk det finns i stugorna! Tog inte så mycket bilder, det uppskattades inte riktigt av konstnärerna. Men jag hittade en som - liksom jag - gillar dalahästar... och garn









Gissa om jag har många uppslag till sommarens pysseldag!



Ett par strumpor till....i norskt strumpegarn. Å sa har jag lagt upp till ett par tvåändsstickade vantar



Annars så har veckan bestått av mycket jobb, två dagars intensiv facklig utbildning, 50-års
uppvaktning - Grattis Eva! och vernissage. Ni som bor i Falutrakten, gör ett besök på statsbiblioteket,
där har Kommunal Dalarna sin årliga hantverksutställning och i år är det bland annat någon som hängt
lite tvåändsstickat där...

I övrigt så är det lite trist för älgjakten pågår för fullt så man kan inte rida ute i skogen som man vill.... fast
det gjorde vi idag, vi trodde jakten var avblåst när klockan var över fyra... men icke sa nicke. Så nu ligger
man väl på minus hos "skjutgubbarna"! Dessutom hittade jag min kompis Tuppis allvarligt skadad idag, troligen
attackerad av den älghund som sprang runt i byn i morse.... inte roligt!

Men nu ska jag snart ladda om för en trevlig minisemester med syster och dotter, det ser jag fram emot!



Fjordhästens dag

Publicerad 2011-10-02 16:27:44 i Djur och natur,

i Säter



Många duktiga hästar och ryttare som tävlade i dressyr. Dagen avslutades
med maskeradhoppning och där fanns ingen gräns för fantasin!



Denna ängel hoppade utan sadel - mycket imponerande!



Vilket snyggt ekipage, vad kan det vara tro?



Jo, ett norkst fullblod naturligtvis!



Jultomten var där liksom Lucky Luke och...



indianen, tigern och fantomen så klart. Bästa klädsel vann ängeln!

Ser ni hästen näst längst till höger...den är målad som en zebra, helläcker!

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela