Mor & Dotter pysselblogg

Fixar lite

Publicerad 2012-06-30 17:18:50 i Allmänt,

Kommer att fixa lite här på bloggen, kan se lite rörigt ut ett tag är ju inte så hajj på det här - kanske ska låta mor fixa designen istället?

/Dotter

Min version

Publicerad 2012-06-26 15:26:07 i Allmänt,

av Hemmets Journal-väskan!
 
 
Rosen-tyget från Kinnas i Grycksbo, broderiet från KO Design, resten kommer från det aldrig sinande förrådet! ....undrar vem det är som hela tiden fyller på där?
 
 
Sydde en liten ficka inuti. Om jag skulle sy denna igen, så skulle jag välja att göra den lite smalare, 40 cm känns lite mycket, dessutom skulle jag nog förlänga axelremmen lite.
 
MOR

Å midsommar kom och gick

Publicerad 2012-06-23 18:18:01 i Hem & Hus,

I år kom våra norska vänner några dagar innan så vi hann även med lite kulturella saker!



Falu gruva är ju givet, här en bild från Stora Stöten. Den här dagen var hissen trasig, så det blev
en hel del traskande upp och ner för slippriga trappor för att komma de 67 meterna ner till själva
besöksgruvan..





Vi var även till Långshyttans älgpark och hälsade på stamfadern Elvis, där bor han med
sina flickor Astrid, Berit och Våfflan och sonen Viktor.





Dessutom hade de två små kalvar som bara var fem veckor! Hur söta som helst!





Så här har det sett ut på Stallgården även denna midsommar, på verandan sitter Karl och
Emil och jammar och i köket




fixar Åsa och Benjamin middagen!




Men det bästa av allt var ju att jag fick till plattsättningen utanför gäststugan! Här som vanligt
när det gäller grov och trädgårdsarbete min syster i finklänning! Till hjälp har hon Benjamin! Alla
borde ha en Benjamin, mer hjälpsam människa får man leta efter. Tack till alla som hjälpte till!
Fler bilder kommer när jag fixat i ordning mitt stilleben!




Norsk på norsk! Emil fick rida en sväng på Crille!

Nu har alla åkt hem och här är det tyst! Det blir lite vemodigt när man har haft ett helt
gäng ungdomar omkring sig några dagar, å så försvinner alla på en och samma gång!


Provar att sy lite

Publicerad 2012-06-16 15:50:21 i Sy & Textil,

inte går det fort... men vem har bråttom? Jag har ju hela sommaren på mig. En sak som jag förundras över varför det mesta är uträknat för högerhänta personer... som symaskinen, där det mesta är halvaoutmatiskt, men knapparna sitter på höger sida!

Det blev i alla fall ett kuddfordral med den vackra vallmon från Urban Threads



Tygerna och spetsen kommer från förrådet!



Å så en liten t-shirt till bebben! Broderiet kommer från Dream Designs!



Visst är de söta? Få se nu vilket pris jag får betala för detta i form av värk till kvällen... men nåt
måste man ju göra! Ute går det inte att vara idag, regnet vräker ner. Vart ifrån kommer allt regn?

Från jobbarkompisarna

Publicerad 2012-06-14 18:18:05 i Hem & Hus,

kom det lite blomster idag



så vackra, levererade ända fram till dörren!

Besöket hos sjukgymnasten igår var väl inte så upplyftande precis... jag och fröken Mitella får
fortsätta umgås i sex veckor till. Jag fick ett träningsprogram som jag ska köra under tiden, det
innebär att jag inte får lyfta armen högre än axelhöjd eller bakåt. Jag får heller inte belasta den
på något sätt...

Tufft är det...



Balkongstyling

Publicerad 2012-06-13 11:06:30 i Trädgård,

Stylat lite på balkongen, så nu väntar jag bara på solen och värmen så det blir lite sommar!



I hinken, också en gåva från svärsonen, har jag satt en solros, få se om den tar sig!

Loppisfynd

Publicerad 2012-06-13 11:01:52 i Loppisfynd,

Var till Säterdalen igår på tisdagsträff, när vi åkte hemifrån var det ganska skapligt väder - soligt men lite
svalt. Men.... när vi kom fram så spöregnade det, vilket betyder att de flesta loppisförsäljarna hade packat ihop och åkte hem. Synd. De som var kvar var lite uppgivna, så jag kapade till mig en ovanlig fin burk som det står Örebro kex på. Kolla in formen på burken, har själv aldrig sett en sådan. 80 kr fick jag ge, utpriset var 200 kr!





På hemvägen stannade vi till vid en gårdsloppis också, men där var det lite rörigt. Svårt att se vad som finns då, men mannen fyndade däck till pickupen!

Igår var det luftning

Publicerad 2012-06-13 10:55:15 i Sy & Textil,

av mor igen, vilken tur jag har som har en dotter så nära som ser till o få ut mig. Igår tog vi en tripp till Anki i Grycksbo, hon har nämligen tygrea igår och idag! Du som aldrig varit dit...ÅK DIT! Hon har hur mycket fina tyger som helst och hur mycket uppsytt som helst, så jag lovar du får massor av inspiration!

Dessutom är Anki en person som verkligen bjuder på sig själv, synd att vi bor så pass långt ifrån varandra annars så skulle jag mycket väl kunna häcka där ibland och vara med på hennes syträffar.

Här kommer lite bilder på mina fynd




Uggletygerna är väl fantastiska? Vad det ska bli? Ja, OCH som ungdomarna säger. Det rosa lurar jag på om det inte skulle kunna vara fint i en väska...



Min göra-lista när jag kan använda armen igen börjar bli lång nu.....

Idag ska jag träffa sjukgymnasten så får vi se hur mycket jag kan börja röra och belasta armen. Men det lilla jag har testat känns inte bra.... kan t ex inte äta än med höger hand, så högt kan jag inte få upp den utan att det tar emot.

Marilyn Monroe

Publicerad 2012-06-11 16:51:00 i Sy & Textil,

Nu har jag städat syrummet och då kom all inspiration tillbaka! En Marilyn Monroe body blev det först och främst.



Och ett par vantar!


Håller på med en Elvis body också men den får ni inte se än! :) Imorgon ska vi iväg och fynda lite tyger också, kanske man får ideér på fler saker att sy! Inte för att det behövs men.

Lite trädgårdsbilder

Publicerad 2012-06-10 14:01:47 i Trädgård,

med två handikappade personer i hushållet så blir det lite si och så med skötseln i år,
men blommar det gör det!





Herrgårdspionen har väl aldrig blommat så rikligt som i år...



Å rabarbern sen, hemligheten heter stallgödsel!



En av mina egenhändigt uppdrivna syrener, obs! titta inte på allt ogräs!



Köpte knallröda löjtnantshjärtan på plantskolan, tyvärr så blir de ju rosa på bilden...



Vallörten är ju fantastiskt vacker när den blommar, men sen vill man inte se den.
Förökar sig som ogräs, här i Dalarna kallar vi den för skithusblomma! Varför vet jag inte,
kanske växte den vid dassen förr.



På senaste loppisturen med dottern så köpte jag lite bruna flaskor och gjorde
ett stilleben i ett av hörnen på verandan. Mörk bild tyvärr.



Lite andra bilder från verandan..



Å trappan...





Det var allt för denna gång!

En liten present

Publicerad 2012-06-10 13:45:54 i Trädgård,

från svärson och dotter



kanske inte att ha som regnvattentunna, men väl dock att ställa nere på uppfarten till
gården och plantera nåt vackert i!

Inte är det bara en tår man fäller

Publicerad 2012-06-07 17:54:55 i Allmänt,

när man får så här fina blommor







Ända från Trondheim...levererade fram till dörren...av skolbusschauffören!

Som många av er vet så bor jag ju i skogen utan reguljär busstrafik, så egentligen skulle jag själv behöva ta mig till caféet 8 km bort för att hämta leveransen. Men så ringer chauffören som kör skolbarna och säger att han tar med dem! Det är service det! Så kan vi ha det på landet!


Crille-mannen och jag

Publicerad 2012-06-06 14:40:02 i Allmänt,



blev inte så bra...



Två vildhjärnor är nog en för mycket... måste nog börja tänka om lite nu.

Helgen som var var nattsvart, nu börjar jag se lite ljus igen, kanske beror det på nertrappningen av medicinerna.

Inte mycket man kan göra med en arm precis, tur att jag är lite "dubbelhändad", fast det hjälper i och för sig inte så mycket när man måste ha armen helt stilla tryckt mot bröstet en vecka till. Få se vad sjukgymnasten säger nästa vecka, det lär väl inte bli nåt hängande i ribbstol än på ett tag. Det här tillståndet går inte ihop med mitt psyke, det är så mycket roligt jag vill göra hela tiden!! Tur att jag bara har en arm, annars så skulle jag nog börja klättra efter väggarna...

Som tur är så har jag en dotter som har samma intressen som mig så hon tog med sin drogade mor på en liten tripp till Bäsna Handelsträdgård och lite loppis.

Jag hittade en hylla som jag tänkt skulle passa ovanför min symaskin i syrummet, problemet var bara att den var orange! Men tack vare mtt halvfinska påbrå som har rustat mig med en stor portion sisu och min skorpionska envishet, så övertalade jag mannen att rigga ställning, öppna färgburken....så kunde jag måla med "fel" hand!

         

Efter utflykten sov jag middag 4 timmar...


Annars så består mina dagar mest av stillasittande



Nån som dock tagit till sin huvuduppgift att titta till mig just nu är Tuppis, som kommer och besöker mig flera gånger varje dag, är jag inte ute så kommer de upp på verandan.



Som tur är går hönsen bra ihop med våra katter, här sitter dubbel-Jonas och spanar



Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela