Mor & Dotter pysselblogg

Ibland får man fuska

Publicerad 2011-02-28 16:00:39 i Sy & Textil,

lite, eller hur? Jag har gjort nåt jag aldrig gjort förut.....skickat efter ett kit till en bordslöpare.

Köpte ju mönstret till Tyger och Tings tulpanlöpare på Syfestivalen.......men det ska ju vara
så himla många olika tyger jämt, och aldrig så har man tyg som man tycker passar ihop.
Trots att skåpen är fulla! Hihi

Så nu har jag handlat!



och nu ska jag sy mig en härlig vårlöpare i nio olika tyger.

Horizon here I come!

Mormorsrutor

Publicerad 2011-02-28 15:55:37 i Stickning & Virkning,

Jag ser att många visar mormorsrutor just nu, så jag kan väl inte vara sämre jag!

För ett par år sedan virkade jag denna pläd




I Drops Muskat, bomullsgarn. Skulle jag virka den idag så skulle jag nog välja
ett lättare garn, ull kanske, för pläden blev tung!



Annars så var garnet helt ok att jobba med, förutom att det trådade sig en del...

P.s Ser ni vilket vackert väder vi har i Falun idag! Perfekt fotoväder!

Just nu läser jag

Publicerad 2011-02-26 12:12:33 i Böcker, Film & Musik,

en bok av Anders Hansson, Pojkarna. Den berättar historien om hur han och hans fru Elisabeth får ta emot beskedet att deras lille son är utvecklingsstörd, och inte bara en gång utan två. För även lillebror visar sig ha samma diagnos.

En intressant och gripande bok som ger en inblick i hur en familj klarar att leva med två utvecklingsstörda barn i familjen. Läs den. Utgiven av instantBook, isbn 978-91-85671-85-4.



Nu ska jag själv ladda om för en långhelg på jobbet! Ikväll bär det av till Vikmanshyttan på länsdans med gruppbostaden! Det brukar alltid vara roligt, och imorgon söndag har jag jouren till måndag morgon.

Trevlig helg!

Bara lite tummar, lite snoddar och lite trådar

Publicerad 2011-02-23 18:35:00 i Stickning & Virkning,

att fästa..........kvar!

     

sen är de klara, men inte kunde jag hålla mig utan fick lov att börja på ett nytt par under bussresan till Älvsjö och Syfestivalen.




Och på fredag är det stickträff igen! Då är vi några som ska slå våra kloka huvuden ihop och försöka oss
på Stjärnhopen. Det blir spännande. Handlade garn från Ullcentrum på Öland, ett melerat lila/grått/rosa
som jag tänkte ha som bas och stjärnorna i grått.....yes!

crazyteknik och jeans

Publicerad 2011-02-22 12:05:41 i Sy & Textil,

är nåt jag gillar, den här gången fick det bli en vepa till farmors gamla gungstol!




Min farmor Laura, 1914-1986



En stilig kvinna, som jag saknar mycket.

Det kom ett paket från Trondheim idag

Publicerad 2011-02-21 11:48:34 i Måla & Rita,



Så här tolkar vår äldsta dotter Åsa oss. Får jag presentera längst fram har vi Lotta som alltid tvättar sig. I min famn har vi Dubbel-Jonas och bakom mig tittar Loa fram. Bredvid mig maken Örjan och Vira Blåtira bakom honom. Till höger står Jonas.

Snyggt Åsa! Den här kommer att få en hedersplats! Puss på dig!



Burkar

Publicerad 2011-02-20 10:56:18 i Inredning,

En sak som jag gillar mycket är burkar och lådor. Snygg förvaring av fula prylar!
OCH ljuslyktor!!!
Ja har säkert dubbelt så många plus att jag köpt säkert tio nya till nya lägenheten som jag flyttar in i den 26e! :)

Lite shopping

Publicerad 2011-02-20 10:48:16 i Stickning & Virkning,

blev det allt på Syfestivalen igår.



Lite bra och ha saker, som tex 14 meter dragkedja från Quiltbiten....lite ullgarn, lite mönster, ett par kaninskinn och lite mera garn.....

Det kan vara svårt att få tag på ullgarn i lite roligare färger här i Falun så det gäller att passa på när man är utsocknes! Bland annat så ska jag göra en ny bekantskap med garnet Idun som jag köpte hos Korps. Det är ett tretrådigt ullgarn som fanns i alla möjliga härliga färger - svårt att välja bara.

Jag köpte även några hekto svenskt ullgarn från Garntjänst i Kilafors.



Och så ska jag sy lite också, men först måste jag åka till jobbet och köra ett pass!

Sommarstugan

Publicerad 2011-02-20 10:39:04 i Inredning,

När jag var 16-17 år fick jag och syrran renovera Morfars gamla stuga om vi ville. Min syster var inte intresserad av de så därför tog jag saken i egna händer. Eller nja... pappa har hjälpt till en hel del. Han slänger åt en verktyg och material sen säger han "Slå upp en vägg här!". Okej... jag är ingen snickare så det tar ju lite tid men ja har lyckats ganska bra. Sovrummet är klart förutom golvet. Den snygga tapeten hittade jag på en vind i ett torp. Jag var nog den enda som tyckte den var snygg på rullen, men desto fler tycker den är snygg på väggen!
En hel del har jag gjort här. Gjort hål i en vägg, slått upp en vägg, målat taket + lagat det, haft upp pärlspont på 3 väggar och tapetserat den fjärde, Byggt en säng (?!?!), fixat sängbort och satt upp några hyllor. Resultatet blev ganska bra. Men många svärord vid användning av såg och hammare... tror jag är bättre på inredning ;)
Fönster och dörrkarm har fått lister också (inte som det ser ut på bilden).
Har en jättemysig kökssoffa också! Den är lite gul, men det kommer den nog inte att vara när jag är klar!

Loppisfynd!

Publicerad 2011-02-17 18:00:07 i Allmänt,



Var i Mora i helgen och fyndade denna fina stickkorg på loppisen OmIgen Den ligger alldeles bredvid järnvägsstationen - som i sin tur inrymmer butiken Slott och Koja. Väl värda besök båda två!

75 pix för en näverkorg, tyckte jag var ok. Det syns inte på bilden men den är klädd inuti i ett blårandigt hemvävt tyg med en fastsydd ficka.


I syrummet är det lite av varje på gång........

           

Vinter

Publicerad 2011-02-15 18:40:55 i Djur och natur,







ska det aldrig ge sig? Man ser inte ens nedersta rutraden i växthuset......



Tror jag gör som ockupanterna och kryper upp i fåtöljen!



Ibland måste man fatta svåra beslut här i livet

Publicerad 2011-02-15 14:43:59 i Djur och natur,

som det här med granbocken till exempel, när är det slut? Efter trettondagen, eller? Nej, hos oss får han vakta trappen tills han blir brun...


Så idag tog jag beslutet, till min hjälp hade jag



Vira Blåtira och Micran, men även



min kompis Loa. Hästarna funderade nog om de också skulle hamna i komposten när människorna tröttnat på dem!

För två år sen snickrade svärfar ihop bocken till mig, efter mina anvisningar och visst är han väl söt även naken?



Nu får han bo i förrådet tills det blir dags igen! Sov gott!

Rosa glas

Publicerad 2011-02-13 13:19:17 i Inredning,

är väl härligt? I sommarstugan har jag en jättefin rosa glasskål, men det var där det....så den kan jag inte visa nu. Men en dag när jag var på sopsorteringen så stod det där en kartong med diverse porslin och glas, bland annat dessa fina dessertfat, 6 st helt felfria. Dessa fat ropade till mig, ta med oss ta med oss - och vips så hade de hoppat in i bilen. Tänk så det kan gå! Efter en mellanlandning på mitt jobb, där de fick vara med om en jubileumsfest så har de nu kommit hem.






Den rosa vasen köpte jag för 25 spänn på Bergstenska gården här i stan när de hade utförsäljning, och ljuslyktorna hade jag sen tidigare - tror jag köpt dem på Plantagen eller Blomlandet.

Tänk er nu en skål med jordgubbar och grädde och lite prästkragar i vasen, 25 grader varmt och strålande sol...... just nu känns det jääääääääätelångt dit!

Gräver lite

Publicerad 2011-02-12 14:30:17 i Sy & Textil,

Håller på och sorterar/rensar/kastar saker inför att jag ska flytta om två veckor. Hittade den här gamla godingen bland mina väskor, sydd för några år sedan.
Jag har haft en Elvis-fas då allt skulle vara elvis. Här är också en neccessär jag sytt:

Inspirerad av systrarna i Kilafors

Publicerad 2011-02-10 12:49:59 i Stickning & Virkning,

som driver Filtmakeriet, så har jag stickat mig en basictröja i svenskt 2-trådigt ullgarn på stickor 4. Inget mönster - mätte på en gammal tröja bara. Lite stickig men otroligt varm och väger nästan ingenting, det gick åt 3.5 hg ungefär.




Du som inte besökt Filtmakeriet rekommenderar jag ett besök. Det drivs numer av två ambitiösa systrar som tillverkar svenskt ullgarn och filt.......dessutom ligger det inte så himla långt från Garntjänst heller!

Necessär

Publicerad 2011-02-07 19:01:14 i Sy & Textil,

Efter en härlig ridtur med Loa i skogen så blev det en stund vid symaskinen!



och det färdiga resultatet blev så här:



Känner mig mycket nöjd! Vill du se en annan variant så kolla in Evas blogg! Lite kul när man upptäcker att ens sykompisar har samma tanke! Kanske man skulle sy en i rosa också... eller så ska jag sy nåt hjärtligt, det är ju alla hjärtans dag snart!

Efter en långhelg på jobbet

Publicerad 2011-02-07 12:51:32 i Allmänt,

är det skönt att komma hem och köra igång ett litet broderi


en liten sömndrucken Mirandanalle, med tidningen i ena handen och tekoppen i den andra. Kanske kan det
bli en söt framsida på en necessär.


Mina små sommardahlior har börjat titta upp, men kängurupäronen dröjer nog några veckor till - sega
rackare!



Jag har ju inte bara förvärvsarbetat i helgen, lite stickning har jag också hunnit med. Tvåändsstickning är en drog - börja inte!



Dessa två sötnosar ockuperar vårt hem

Publicerad 2011-02-03 19:10:05 i Djur och natur,


sedan två år tillbaka. Helt sonika tröttnade de på sitt förra boende och flyttade in hos oss....och inte kunde vi kasta ut dem! På denna bild är de ca 12 veckor och hette då Tissel och Tassel, men det visste inte vi så vi döpte dem efter förre ägaren.






Så här har vi "storebror" dubbel-Jonas som älskar att äta och gärna vaktar matskålarna!



Å så har vi Jonas som var den som först "flyttade" in. I år blir de 12 år, och det verkar som att de tänker stanna ett tag.....




Ibland när man tänkt sig en stund i syrummet, så kan det se ut så här.....OCKUPERAT!

          

Men vad gör det, när de är så söta. Jag får väl sy en annan dag istället.


Redan när de flyttade in så hade vi en inneboende - Lotta även hon snart 12 år. Hon kom till oss för ca 11 år sedan från katthemmet Djurens vänner i Borlänge.




Från att den ena dagen ha ett lugnt och skönt kattliv, så har hon nu fullt sjå att hålla koll på grabbarna.




Hon ser faktiskt lite grym ut på den här bilden.

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela