Mor & Dotter pysselblogg

Vilken dag!

Publicerad 2011-09-29 19:28:45 i Djur och natur,

Snacka om brittsommar!



Utsikt från min altan



Tuppen och hönan köpte jag på Pingbo Home för ingen peng alls! Visst är
de söta?



Det är så himla fint idag!



Min trogne kompis Dubbel-Jonas.



Lekt lite med mossa...



Så här ser det ut ner mot "vägen"



Var bara tvungen att fota denna gran, har ni sett något liknande någon gång? Vet
ej hur hög den är bara att grannarna är oroliga för att den ska blåsa ner, så nu har
jag kontaktat elverket som ska hjälpa oss att fälla den... vilken dag som helst. Lite
sorg i hjärtat blir det när man fäller så gamla stora fina träd.



I hagen är det lugnt idag, vi har 20 plusgrader, så om en stund när vi varit
ute och ridit så är kallbloden genomsvettiga... de har börjat sätta vinterpälsen
redan!



Två riktiga polare har de blivit, Loa och Crille!



Ska vi gå ut nu matte?



På väg hem till kråkslottet igen



Växthusen är fulla av tomater fortfarande, men vilken dag som helst så fryser de!



Idag har jag klippt gräset, undrar om det var sista gången för i år??



Jordärtskockorna blommar fantastiskt vackert!



och naturligtvis är han med hela min fotopromenad runt...Dubbel-Jonas!

VEM?

Publicerad 2011-09-29 19:09:59 i Stickning & Virkning,

har beställt det här i MITT NAMN?



Jag fattar ingenting! Dessutom står det att det kommer ytterligare 19 nystan Eskimo
mellangrått nästa vecka....

Lite ufon

Publicerad 2011-09-27 18:04:05 i Stickning & Virkning,

som blivit klara på sista tiden



Raggsockor i Raggi, ett par andra strumpor i norskt stumpegarn, en halsduk
och ett par pulsvärmare stickade i baby ecoull - inte roligt garn att sticka i.

På stickorna just nu en röd tröja, ett par sockor till och ett par pulsvärmare till...
snart får jag köpa nytt garn =).

Oj vad många roliga träffar det blev den här veckan!

Publicerad 2011-09-26 21:27:45 i Sy & Textil,

Först stickträff... Lena hade stickat så underbara tofflor



Garnet heter Lima, först stickar man sockan i jättestorlek




syr ihop den och slänger den i tvättmaskinen, och vips så har man så här söta
tofflor! Gissa vad vi andra ska sticka till nästa träff?

Sen har vi haft vår första träff för terminen i broderiklubben i Gävle, vilken
vitamininjektion! Härliga tjejer, högt i tak, massor av inspiration och trevlig samvaro!




Den här gången var vi 13 st - full aktivitet var det från kl halv tio...






Mitt kaos, som ni ser så är ju självklart stickningen med även här - man
kan ju inte spilla någon tid medan maskinerna broderar, eller hur?



Söta fiskar



Full fart även här, kaffekoppen finns inom räckhåll!



Inga-Britt gör så fantastiskt fina väskor



Liksom Eva.

Tack tjejer för en trevlig söndag!

Varit till Sälen och sprungit Formtoppen

Publicerad 2011-09-20 14:52:02 i Djur och natur,



ok då, ni som känner mig - jag promenerade! Man fick välja mellan 5 och 10 km, gå, lunka eller löpa.

Vi utgick från Högfjällshotellet i Sälen, bussades till linbanan där vi fick skjuts upp till fjällets topp.



Vädret kunde inte ha varit bättre - helt fantastiskt!



Vi var sisådär 400 personer, mer eller mindre tränade...



Kan ju säga att det var blött, blött, blött och jätteblött att gå över fjället,
det var väl det enda minuset den dagen. Inte roligt för de som valde att
springa.



Bitvis var det dock lite bättre väg...



Här ser ni målet - Högfjällshotellet, där väntade våffla, persentkasse från
Dalarnas tidningar, och lite underhållning i form av ett par trubadurer.

Senare på kvällen var det buffé med jättegod mat. Allt detta inklusive
övernattning kostade bara 395 kr + startavgiften. Kul grej att göra som
friskvårdsaktivitet med jobbarkompisarna. Dagen efter när vi skulle åka
hem så hängde regnet återigen i luften.

Sockomania

Publicerad 2011-09-15 09:18:40 i Stickning & Virkning,

Visst är det väl så att man måste göra slut på lite restgarner innan man köper nya garner på syfestivalen?

Här stickas det upp garner för fullt just nu, har ju lite tid på mig innan syfestivalen i november.



Sockor i Viola Magic från Garngrossisten till vänster, ett otroligt mjuk garn, mycket lättstickat och
kul med självmönstringen, de till höger är stickade i vanligt Raggi garn. Har nog använt st 5.



Det har även blivit ett par enkla vantar i Opalgarnet som blev över från
sockor, 6-trådigt stickor nu 3.

Nu har det blivit fart på grävmaskinen

Publicerad 2011-09-15 09:15:09 i Hem & Hus,

De gräver och gräver, stora maskiner och mycket mycket gegga.......undrar vad det ska bli för
vedbod här...av sällan skådat slag...nästan så man börjar bli misstänksam, men de vet väl vad
de gör?

     


Så hörs ett ljud nerifrån vägen




Oj, vad hände!




Tur att det inte var jag som körde!





Ska man ner i diket så varför inte göra det rejält. Så här kan det gå i vår lilla by,
en smal grusväg...stora bilar och stora bussar ska försöka mötas i kurvorna.



Snudd på att hjulen lättar




Men, i vår by finns alltid hjälpen runt hörnet och på mindre än en kvart
var det full fart på gruskörandet igen!



Undrar vad som fick upp lastbilen... lastmaskinen eller mannen som skjuter på?

I alla fall så blev det dagens händelse!

Ingen skadad och inget förstört, förutom att vi fick ett rejält dike!

My new life

Publicerad 2011-09-12 19:46:46 i Djur och natur,



Just nu kretsar det mesta runt den här mannen. Vi håller på att lära känna varandra.
Det känns som det skulle kunna bli nåt bra!



Ni ser väl vem som bestämmer!



Är man en bebis, så vill man ju gärna ha nåt i munnen, eller hur? Då tar man det som är närmast till hands, mattes ridhjälm, grimskaftet eller som här spöt. Ofta när man kommer ner till hagen står han och håller i en av de andra hästarna i grimman eller örat!



Här är vår andra häst Vira Blåtira, ibland tycker hon det är lite drygt med mattes bebis...inte kul att vara barnvakt.

I bakgrund syns islänningen Loa som jag fortfarande rider då och då och quaterhästen Flick - hon kan springa fort hon!

Höst!

Publicerad 2011-09-10 16:57:52 i Stickning & Virkning,

Vilken underbar dag, hög luft och strålande sol



Några frösådda Dahlior blommor fortfarande.



Smågodis!



Sitter på altanen och njuter i solen. Stickar på allt möjligt nu, tänker försöka göra mig av med lite restgarner innan det är dags att åka till Syfestivalen och fylla på nytt, ha ha! Ett par vantar i Opalgarn och en sjal i pälsgarnet.



I stolen bredvid ligger min kompis Lotta Pottsork och håller mig sällskap. Tänk att en liten katt kan snarka så högt!

Till Trondheim

Publicerad 2011-09-10 16:23:24 i Stickning & Virkning,

skickade jag dessa torgvantar, stickade i svindyra Wåhlstedts z-tvinnade svarta, och Kempes prisvärda grå s-tvinnade 2 trådiga, stickor nr 3, mönster mitt eget, som 22-års present till äldsta dottern





I upplägget lade jag in en blå tråd som även fick följa med i snodden sen som då blev
trefärgad vilket gav en snygg effekt. Synd nog syns den ej på bilden. Men vantarna passade
och kom fram i rättan tid för tydligen så har hösten även hittat till Trondheim!!

Grattis Åsa

Publicerad 2011-09-10 16:18:32 i Hem & Hus,

22 år idag!!



På bilden är du ca 5 månader......och jag sisådär 27 år......

Vi ses om fyra veckor! Puss och kram och hoppas du får en fin dag hemma i
Trondheim!!

Får jag presentera...

Publicerad 2011-09-08 15:29:29 i Djur och natur,

HUGO!!!



Hugos matte har övergivit honom och dragit till Turkiet.....hur man nu kan lämna en sån här sötnos!

Fast han bor ju här hos moster, så hon känner sig säkert lugn.

Inget bra väder för fotografering...

Publicerad 2011-09-06 13:51:20 i Loppisfynd,

fick kånka ut alla mina fina loppisfynd till växthuset för att kunna fota, men även där
var det lite mörkt. I natt har det regnat hela natten och det verkar vilja fortsätta även
idag, dessutom har vi ett ordentligt blåsväder. Det känns att hösten är här, jag städar
i trädgården och har en härlig köttgryta puttrande på spisen. Till efterrätt - äppelkaka så klart!
Välkomna, det räcker till flera!



Dalarnas Automobil Klubb har haft sin årliga marknad - DAK, på Lugnet här i Falun.
Där hittar man inte bara rostiga trasiga bildelar, utan även lite annat kul för oss som
gillar kuriosa. Här är mina fynd, det blev hela 10 st på grund av att priserna var helt
ok...svårt att låta bli då. Sen är det ju också himla kul att slänga lite käft och pruta med
försäljarna. Den ljusblå burken skulle jag ju bara ha, vi hade en sån när jag var barn,
på 60-talet fast den var röd. Visst är den vacker med alla fjärliarna?

Sen ramlade jag över en CAP burk med helt lock.....mmmm.



Lite annat smått och gott, burken till höger hade dels en lite ovanlig form och
dessutom ett lite ovanligt sagomotiv.



Har aldrig sett en sån formad plåtburk tidigare. Burken till vänster på bilden ovanför
denna, har julmotiv. Dels ett julaftonsmotiv med barn som klär granen och dels med
tomtar på gavlarna. Nu ska här stylas!



Den lilla ljusa och rosa burken ovan med liljorna på, hade en tvilling så den fick
flytta hem till dottern!

Byns största

Publicerad 2011-09-01 19:32:39 i Trädgård,

grävmaskin står på vår gård.........undrar vad det ska bli nu då?!



Det ryktas om trädfällning och urgrävning för ny vedbod.....

Kärlek

Publicerad 2011-09-01 19:19:11 i Djur och natur,



Bakom all pannlugg finns en liten kille som heter Crille!



Ja, som ni förstår så blev han kvar här hos oss! Nu är det fem hästar i hagen.



Vi har en jätteeeeeeeeeegräsmatta som hör till vårt hus, ibland får hästarna hjälpa oss att klippa!



Å så lillhästen Loa!

Eftersom dottern visat sina tomater

Publicerad 2011-09-01 19:13:15 i Trädgård,

så får väl jag också visa mitt växthus. Nu är det ju så att jag satte nog mina tomater några veckor innan dottern...



Dessa gula (som ni ser) små pärontomater är ju roliga. Sen har jag vanliga röda, bifftomater, tigrella och körsbärstomater men såna vet ni ju hur de ser ut, eller hur! Annat kul jag odlat i växthuset i år är prydnadspumpa, slanggurka och aubergine, men även



paprikor, gula långa, röda långa och vanliga röda. En annan grej jag testade i år är chili



mycket lättodlat och gott att äta!

Om

Min profilbild

Irmeli & Ellinor Sjölander

Vi är mor och dotter från Falun, Dalarna, som älskar att pyssla och fixa. Därför har vi den här bloggen så vi kan skryta lite om det vi åstakommer också ;)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela